Hup aan het werk, hup naar school, hup id hangmat - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Cor, Nina, Emma & Lotte Suikerdiefjes - WaarBenJij.nu Hup aan het werk, hup naar school, hup id hangmat - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Cor, Nina, Emma & Lotte Suikerdiefjes - WaarBenJij.nu

Hup aan het werk, hup naar school, hup id hangmat

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Cor, Nina, Emma & Lotte

20 Augustus 2019 | Curaçao, Curaçao

Bon dia!

We zijn weer 10 dagen verder en het leven en gewenning hier zetten zich voort. Ik sjees in die enorme huurauto hier wat rond. De automaat is al gewend en ik wil niet meer anders. Thanks Rianne, je had gelijk ahhahaha mbt de automaat. Ook een 2e auto is gekocht, al mag deze nog niet de weg op ivm de papieren. Duurt ff. Oh ja: tis een automaat :-)

HUP AAN HET WERK
Cor is al weer een dikke week aan het werk. Nu ja ... werk ... nu wel hoor maar de 1e week wat minder. Nog niet alle autorisaties waren gefixt dus dat gaf mooi de gelegenheid voor wat ander regelwerk (lees: auto kopen). Een aardige lokale collega ging met hem op pad met een nieuwe, tweedehands auto tot gevolg. Heel fijn, weer wat geregeld.
Sfeer op de werkvloer is goed en natuurlijk gaat het allemaal wat anders dan in Nederland. Maar dat is nu juist waarom we hier zijn: avontuur en andere manier van werken verbreden de horizon.

HUP NAAR SCHOOL
Emma en Lotte hebben net hun 2e schooldag gehad en dat waren alvast 2 leuke dagen. Nieuwe vriendinnetjes maken en gisteren al gespeeld hier "thuis". Ze nemen de tablet en laptop mee naar school... dus Eelde/De Westerburcht: eat your heart out als het gaat om digitalisering in het onderwijs. Hier op deze school lopen ze goed in de pas daarmee. Heel fijn.

De school begint hier om 7.15 u en eindigt om 12.30 u. Nu zul je denken pfffff jeumig wat vroeg! Maar nee hoor. Goede tijd, want het tropische ritme is echt anders. Rond een uur of 9 / half 10 's avonds ben je echt op. De warmte eist zo z'n tol.

HUP IN DE HANGMAT
Tja en nu Cor aan het werk en de kids naar school gaan, kan ik wel in de hangmat gaan liggen natuurlijk. Maar nee hoor! Nog veel te regelen (nu container binnen dus 100 papieren invullen), boodschappen halen, de huisvrouw uithangen, zweten, zweten, zweten en dan nieuwe onderbroek aan en dan weer kids halen. Nee echt geen vakantie hoor. Maar ik klaag niet, tis goed zo. Nieuw ritme vinden. En ja ik socialize natuurlijk ook wat. Lieve Eline neemt me regelmatig mee op sleeptouw en deze week nog op de koffie bij Betty de vrouw van een collega van Cor. En iedere vrijdag zouden we ad borrel kunnen bij Mambo beach met allemaal collega's en partners. En ook van andere mensen die ik via Eline heb ontmoet, heb ik wel aanspraak.

Vorige week met aantal dames en kids naar Kunuku waterresort geweest en afgelopen weekend met Cor en kids naar strandje bij Westpunt. Erg leuk. Salsamuziekje op de achtergrond, zeeschildpadden spotten tijdens het snorkelen, en voor je neus een Pelikaan die de restanten van net vers gefileerde vis opeet. Ach het leven is zo slecht nog niet.

ARM en RIJK
Dat gezegd hebbende... Het verschil tussen arm en rijk is hier groot. Ik vertel hier doodleuk over "ons avontuur" maar voor veel mensen is het een "avontuur" om iedere dag wat geld te verdienen om rond te komen. Dat beseffen we ons echt maar al te goed. Je hoeft hier maar rond te kijken in de diverse wijken en ook daar zie je grote verschillen. En dan te bedenken dat primaire levensbehoeften hier niet goedkoop of zelfs onbetaalbaar zijn. Boodschappen...duur! Auto? Heb je eigenlijk altijd nodig, zonder ben je nergens. Gas, water, licht? Minstens 2x zo duur als in NL. Goede zorg is niet voor iedereen weggelegd en dan is hier ook nog eens een nieuw ziekenhuis gebouwd waarvan er "opeens" wat geld mist. Check de site vh Antilliaans Dagblad maar es.
Dat soort dingen zetten je wel ah denken. Niets is zeker hier.

ISLA > OLIERAFFINADERIJ, HUIS BLUE BAY
Ook mbt de ISLA is niets zeker. Gaat ie wel of niet van start en op welke (vervuilende) manier? Geheel draaiende, half of niets? Lees nu net dat de ISLA op rand van afgrond qua faillissement staat dus voor ons goed nieuws omdat we toch besloten hebben op de Blue Bay te gaan wonen. (de rook gaat daaroverheen als ISLA weer aan gaat). Andere kant is dat de ISLA voor veel banen zorgt en dat is dus minder goed nieuws voor de werkgelegenheid hier. Kortom: never a dull moment.

Tot snel!

Hieronder zometeen nog paar kiekjes vd afgelopen dagen.

• 20 Augustus 2019 - 22:09

Rianne:

Jeetje Nina, wat gaat de tijd snel en wat kun je veel meemaken in korte tijd. Zoveel indrukken en je dan beseffen dat het niet om een vakantie gaat, maar echt een aantal jaren wonen, leven en werken in zo’n andere wereld. Ik begrijp wel dat jullie ‘s avonds helemaal op zijn. Dank voor het delen en high five voor de uitvinder van de automaat :-)

• 21 Augustus 2019 - 15:29

Don En Tineke:

Wat een veranderingen in korte tijd, maar de aanpassing lukt wel goed zo te lezen. Leuk dit allemaal op deze wijze te mogen volgen. Dat van de automaat volledig mee eens. Groetn vanuut Alkmaar.

• 21 Augustus 2019 - 15:55

Irene :

Nou er is veel te doen lieve Nina & family! Zoveel nieuws.... Indeed never a dull moment!
    Gek om te realiseren dat over een paar maanden heel veel al heel normaal wordt. Fijn dat de kinderen het naar de zin hebben. Dat is toch heel belangrijk al zullen ups en downs nog wel ff blijven. Ben benieuwd naar t nieuwe huis! Heerlijk hoor dat alles langzaam maar zeker op zn plek valt

• 21 Augustus 2019 - 15:55

Irene :