Drukke maar leuke tijd (sint,, kerst, oud-nw) - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Cor, Nina, Emma & Lotte Suikerdiefjes - WaarBenJij.nu Drukke maar leuke tijd (sint,, kerst, oud-nw) - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Cor, Nina, Emma & Lotte Suikerdiefjes - WaarBenJij.nu

Drukke maar leuke tijd (sint,, kerst, oud-nw)

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Cor, Nina, Emma & Lotte

14 December 2019 | Curaçao, Curaçao

Bon tardi (goedemiddag) allemaal! Voor jullie al bon nochi,

Inmiddels: Mi ta hasi mi best por papia un tiki papiamentu. (ik doe mijn best om wat papiamentu te leren) Mi mama y Jos ta aki. Nos ta kome awe nochi di De Buurvrouw. (mijn moeder en jos zijn hier. We gaan vanavond wat eten bij De Buurvrouw. (restaurant)

Mooi taaltje dat papiamentu. An sich redelijk simpel qua grammatica dus dat is hoopvol . Nu nog ad bak met woorden stampen in hoofd.

En wederom nu weer na een dikke maand een teken van leven uit warm Curacao in kerstsfeer.

EERSTE BEZOEK EN VRIENDSCHAPPEN
Zoals hierboven al even genoemd: mijn moeder en haar man Jos zijn er! Jippie! Het is toch fijn om weer iets echt vertrouwds om je heen te hebben. De vriendschappen hier gaan zeker de goede kant op, maar blijven vaak wat vluchtig. Eigenlijk net als in NL; het heeft tijd nodig en met de een heb je nu eenmaal meer een klik als met de ander. En ook hier geldt: de dagen zijn goed gevuld ondanks dat ik niet werk. Tja ongelooflijk. En tuurlijk zijn ze ook gevuld met dingen die je in NL niet snel zult doen: zoals ontbijten ah strand vroeg in de ochtend. Doorgaans direct na schooltijd (7.15u). Ja u leest het goed: 7.15 uur begint school hier. Tropenritme zeg maar. We liggen ook echt om 22uur in ons nestje. Korte avonden hier, mede omdat het om 18.30 u hier donker is.

CARIBISCHE SINT
En met m’n moeder en Jos kwam ook de goede Sint mee. De boot van Sint kwam hier in de haven bij de pontjesbrug in Willemstad aan. Ook weer zo’n maffe gewaarwording. Op een snikhete ochtend sta je daar met je kids en onze 2 Tanchi’s (onze vriendinnen Tanchi Betty en Tanchi Mayke hebben we gedoopt tot Curaçaose Tanchi’s vd kids). Tanchi is hier een algemene vriendschappelijke term. Er zijn veel “Tanchi’s” hier dus. Maar goed ik had wel medelijden met de Sint in Pieten in hun smoorhete pakken. Swingend was het wel! Heerlijk dat ritme. En geen gekleum hier aan de waterkant maar klotsende oksels… puf.

Wel grappig is, dat Sint hier wat lastig iets van chocola in de schoen kan doen… Dat wordt nogal een kleffe bedoening. En ook de losse gestrooide pepernoten kun je hier niet naast/in de schoen doen (afgezien vd zweetkakken). Dat is vragen om maffe beesten die er ’s nachts wat aan knagen en slof worden ze zeker na een nachtje in de tropen qua vocht.

GEKKO ALS HUISDIER DUS
En die maffe beesten kunnen dus niet al te fijne kakkerlakken zijn, (weinig gezien hier hoor) cubaanse boomkikkers, maar ook die schattige gekko’s met die zuignappootjes. Goede vliegenvangers zijn dat, dus ze zijn welkom.

Wat we tot voor kort niet wisten is dat gekko’s wel degelijk geluid maken. MY G! Ik dacht dat er achter onze keukenkastjes een vogeltje klem zat, maar het geluid bleek na enig onderzoek een gekko te zijn.
En een cubaanse boomkikker wilde tot 2x toe onze ventilator bewonen. Een ietwat riskante plek want het beest heeft meerdere salto’s gemaakt… wel overleefd hoor… niet gepureerd.

HANDENARBEID EN PIANO SPELEN BIJ KURA DI ARTE (CULTUURCENTRUM)
Emma en Lotte zijn behoorlijke knutsel frutsels en in dat kader zocht ik nog naar enige creatieve bezigheid. Dat vond ik bij KURA DI ARTE in Willemstad. Heerlijk wat schilderen, knutselen, kleien ed. Ze hebben er lol in. En toen Jos hier naar toe kwam moesten zijn pianovingers wel in oefening blijven. Ook dat kon bij Kura di Arte. En ook bij Kura weer hele aardige mensen getroffen en voor een habbekrats kon Jos iedere woensdag van 10 tot 11 uur daar even piano spelen om te blijven oefenen.

BEZOEK AAN KLEIN CURAÇAO!
Wie wil dat nu niet...met een catamaran varen naar een paradijselijk onbewoond eiland: klein Curaçao! Prachtig met die mooie verweerde vuurtoren en scheepswrak op het strand. Gelukkig werden we (mam en jos ook mee) niet zeeziek. Zie foto's vh stukje paradijs.

KERST & OUD en NIEUW IN AANTOCHT
A.s. donderdag vertrekken m’n moeder en Jos helaas weer naar koud Nederland. Hier breekt dan de kerstvakantie aan. Wat gaan we doen deze eerste kerst op Curacao? Nou eehhh… BBQ’en op het strand natuurlijk! Lekker kerst brunchen bij een fijn hotel met uitzicht op de Caribische Zee, in onze jacuzzi met hapjes (Emma’s idee en helemaal goed natuurlijk), kerstfilms kijken. Nou das niet gek toch? Een dag na kerst komt een andere collega van Cor hier aan voor het werk en die gaan we natuurlijk welkomen op Hato Airport incl bonbini (welkom) in hun nieuwe huis op Curacao. Oud en Nieuw vieren we in ieder geval met de Tanchi’s en spelen we Risk (ja Ellen en JP, we moesten hiervoor toch wel nieuwe matties vinden…) , eten we hopelijk toch wat oliebollen en drinken we op het nieuwe jaar om op 2 januari in het vliegtuig te stappen naar dushi Aruba. ZIN IN! Toch even van dit eiland af en wat nieuws ontdekken.

VOLGENDE BEZOEKEN AAN LOPENDE BAND
Als we terugkeren van Aruba zullen we na een paar dagen mijn vader en Jeannette verwelkomen op ons resort. Heel fijn om ook hun weer te zien. Dat wordt vast weer janken maar oke. Zij blijven 2 weken bij ons en met een tussenpoos van 1 week, komen Cor’s ouders ons bezoeken om onder meer samen Emma’s bday hier te vieren. Dat is natuurlijk superleuk bedacht om dan hier te zijn.
Als zij dan weer hun hielen lichten, komt mijn zus eind feb hier tijdens het carnaval!!! Dat zal een swingende bedoening worden! En fijn om mijn zus weer te knuffen dan. Dat duurt nu toch wat te lang. De kids zijn die week vrij dus die kunnen weer Tante Eva’s haar onder handen nemen (kappertje spelen met “echt” barbiehaar van tante Eva ). Och ik heb er zin in. Zus en ik gaan een poging windsurfen doen in die periode… Zal de surfdude even aanschrijven nu.

EN LAST BUT NOT LEAST: OPVALLENDHEDEN VOLGENS MN MOEDER EN JOS DEZE AFGELOPEN 2 WEKEN:
• Zeer aardige en vrolijke mensen hier
• De lokale bevolking spreekt keurig met 2 woorden
• Groot verschil tussen mooie en verwaarloosde stukken op Curacao
• Er in Pietermaai (Willemstad) prachtige huizen, restaurantjes, hotels staan maar ertussen ook bouwvallen en het toch wel erg jammer is dat dit (nog) niet wordt aangepakt ter restauratie.
• Een groot aantal landhuizen wel in zeer goede staat verkeerd. Prachtig!
• Het toch vreemd is om hier in de AH te lopen…
• Och… ga gewoon in Willemstad op een bankje zitten en kijk wat er allemaal van die cruiseships afkomt… naja vul dat zelf maar in, maar er zitten weinig kleine maatjes tussen…

AYO maar weer en: FELIZ Pasku di Nasementu y un feliz aÑa nobo. (fijne kerst en nieuwjaar)

• 16 December 2019 - 22:24

Eva:

Ik kan niet wachten! ❤️

• 18 December 2019 - 18:10

Tanchi Betty :

Zet je maar schrap voor dat risken

• 06 Januari 2020 - 03:17

Tina:

Hi Nina and family,
    How lovely to hear about your life in your New abode.
    So nice for you to catch up with family, and in Feb.
    Eva is coming as well, that will be fantastic.
    Thank you for a update it is fun to read.
    Yes those bloody gego's sure make a lot of noise.
    Fred is doing well in recovery mode.
    Lots of love Freddie and Tina. Xx